Zgodnie z Ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010, z późn. zm.) prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie:
wymaga uzyskania zezwolenia.
Prowadzenie przez przedsiębiorcę działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Miasto Świdnica wymaga uzyskania wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych.
Wykaz firm posiadających wpis do rejestru działalności regulowanej - prowadzących działalność w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu miasta Świdnica (Wykaz Firm wpisanych do RDR stan na dzień 20.01.2025 plik pdf)
Wykaz firm posiadających zezwolenie prezydenta miasta na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych z terenu miasta Świdnica (plik pdf).
SEKTOR I i III - Zakład Oczyszczania Miasta Sp. z o.o., ul. Metalowców 4, 58-100 Świdnica, tel. 74 852 21 04
SEKTOR II - ENERIS Surowce S.A Oddział Wrocław, ul.Inżynierska 6, 58-100 Świdnica, tel. 74 856 99 70
W związku ze zmianą przepisów ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 z późn. zm.) od 1 stycznia 2012 r. działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wymaga uzyskania wpisu do Rejestru działalności regulowanej prowadzonego przez Prezydenta Miasta Świdnicy. Wpisu do Rejestru działalności regulowanej oraz zmiany wpisu w Rejestrze dokonuje się na pisemny wniosek przedsiębiorcy. Wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w Rejestrze.
Wymagane dokumenty
1. Wniosek o wpis do rejestru (wzór wniosku oraz oświadczenia.doc)
2. Załączniki do wniosku:
Miejsce złożenia dokumentów Urząd Miejski w Świdnicy, ul. Armii Krajowej 49, 58-100 Świdnica - Biuro Obsługi Interesanta, pok. 27. (poniedziałek, środa, czwartek, piątek godz. 7.30-15.30, wtorek godz. 7.30-17.00.)
Opłata skarbowa za uzyskanie wpisu do rejestru - 50 zł
25 zł – opłata skarbowa za zmianę wpisu do rejestru działalności regulowanej, dotyczy rozszerzenia zakresu działalności objętej wpisem (tj. 50 % stawki określonej od wpisu).
Termin załatwienia sprawy - dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości następuje w ciągu 7 dni od dnia wpływu kompletnego wniosku wraz z wymaganymi załącznikami. Jeżeli organ nie dokona wpisu w ww. terminie, a od dnia wpływu wniosku do organu upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. Organ dokonując wpisu do rejestru, nadaje przedsiębiorcy numer rejestrowy oraz wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm.); Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.);
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać:
Wykreślenie z rejestru następuje w przypadku, gdy:
W przypadku zakończenia działalności polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany złożyć Prezydentowi Miasta Świdnica, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności, wniosek o wykreślenie z rejestru.
W załączeniu interpretacja Wojewody Dolnośląskiego z dnia 11 lutego 2019r. w sprawie wykreśleń podmiotów z rejestru działalności regulowanej.(plik.pdf)